fredag 17 juni 2022

Jon Snow återvänder?


 Det rapporteras från flera håll om att HBO filar på en uppföljarserie till Game of Thrones med fokus på Jon Snow. Kit Harington sägs vara redo och villig att återvända till rollen. Onekligen intressant, men samtidigt tänker jag att det bästa nog ändå är att låta Jon vila. Dels för att rollen (enligt Harington själv) påverkade hans mentala hälsa negativt, och dels för att det öppna slutet på Game of Thrones sista avsnitt då Jon och Tormund red norrut med alla wildlings i släptåg faktiskt fungerade. Och skälet till att det funkade var att vi inte vet vad som hände med Jon därefter. Jag gillar att tänka mig att han blev en legendarisk figur i Westeros historia vars slutgiltiga öde ingen känner till. Den mystiken försvinner helt om han nu ska få en serie.

Dessutom undrar jag vad en Jon Snow-serie skulle tillföra, eller ens handla om. The White Walkers är besegrade. Tronen är borta, och kungaskapet var ändå aldrig något som Jon eftersträvade. Ska Jon bara pulsa runt i snön och hålla ordning på bråkiga wildlings och supa med Tormund? Inte mycket till serie, kan man tycka. 

Man kan ju förvisso hoppas på att en serie om Jon Snow och Norden skulle kunna inkludera karaktärer från böckerna som kapades ur TV-adaptionen. Folk som Val the Wildling Princess, the Weeper eller Varamyr Sixskins. Men de är ensamma inte tillräckliga för att rättfärdiga en serie. 

Det är självklart möjligt att någon på HBO faktiskt har en snilleblixt, och att en serie om Jon Snows pension blir fantastisk. Och kommer den tittar jag. Men jag tror ändå att det finns en hel drös premisser som är mer lovande.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...