fredag 11 februari 2022

Clash of the Mello-Titans

 

Liamoo. John Lundvik. Lisa Ajax. Alvaro Estrella. Fyra namn som alla brukar gå bra i Melodifestivalen. Allesammans har tagit sig till final alla gånger de tävlat. Liamoo och Lundvik har aldrig ens behövt gå via Andra Chansen. Och Lundvik vann hela tävlingen, och kom på topplacering i Eurovision Song Contest 2019. Nu ska de tampas med unga singer-songwritern Samira Manners, rockkvartetten Browsing Collection från Skövde och Youtube-personligheten Tone Sekelius. Efter att ha hört en minut och sett 30 sekunder av samtliga bidrag försöker jag mig nu på veckans tippning:

Till final tippar jag först och främst Liamoo. Jag tror det är den mest självskrivna placeringen i veckans startfält, där det känns som att samtliga förhandsfavoriter kan gå vidare, men att samtliga debutanter har skrällpotential. Liamoos bidrag är dock väldans snyggt, låter som The Weeknd och görs av Liamoo som är kompetent och duktig. Den här typen av "blockbuster"-låtar misslyckas sällan i sin deltävling, särskilt inte när de framförs av ett såhär etablerat namn. Som sällskap till Friends tror jag att Liamoo kommer få med sig veckans andra imitatör, Alvaro Estrella, som ställer upp med den mest Despacito-iga låten som tävlat i Melodifestivalen hittills. Det är också det bästa bidraget han ställt upp med. Estrella brukar vanligtvis ta en omväg till finalen via Andra Chansen, men i år satsar jag på att han slipper det. 

Och Andra Chan... semifinalen då? Här blir det svårare. Det känns som att de flesta i startfältet har potential att gå dit. Men om den svenska musikmarknaden är något att gå på så är lättpop med rapinslag på svenska ganska hett, så Niello & Lisa Ajax bör knipa en av platserna. Deras scenshow lär sticka ut, och Ajax ser ut att ha klätt på sig en halv struts. Borde gå vidare. Tone Sekelius tippar jag också till semifinal. Låten är väldigt schlagerig, och Tones pride-tematik har nog en god chans att appellera till rätt många. Melodifestivalens första transperson borde vara en röstmagnet. Sen är låten hyfsat bra också, även om Tone möjligen sänks av att sånginsatsen verkar svikta. Men å andra sidan gick ju Samir och Viktor till final hela tiden trots att de sjunger sämre än en drogad grävling, så det bör vara lugnt. 

Då återstår de som slås ut. Skrällen här är väl att jag tippar att tidigare vinnaren John Lundvik inte tar sig vidare. Det är mycket möjligt att jag har fel, Lundvik har en fantastisk förmåga att gå genom rutan, men hans låt känns betydligt svagare än något han ställt upp med tidigare, och i ett såhär starkt startfält tror jag att det blir svårt för honom att släpa den över mållinjen. Browsing Collection skulle också kunna gå vidare, rock fungerar väl i Melodifestivalen ibland, och pyro är aldrig fel. Samtidigt så händer det att rock inte fungerar också, och i det här startfältet lär de falla på att de kan vara för nischade, jämfört med typ Liamoo som slår mycket bredare. Slutligen har vi då Samira Manners, som mycket väl skulle kunna skrälla och gå vidare på sant Frans-manér. Men jag tror att låten tyvärr är för anonym för att locka tillräckligt många röster. Samira själv verkar duktig, och kan möjligen gå vidare på talang. 

Nu är det bara att se fram emot morgondagen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...