torsdag 10 februari 2022

Flodvåg av Rings of Power-info

 

För några timmar sedan lättade Amazon äntligen på locket för The Rings of Power, och släppte en flodvåg av information och bilder i form av en artikel av Vanity Fair (Amazon’s ‘Lord of the Rings’ Series Rises: Inside ‘The Rings of Power’ | Vanity Fair). Och mycket verkar lovande. 

Till att börja med vill jag bara berömma det PR-team som Jeff Bezos satt på att marknadsföra The Rings of Power. Att först släppa titeln och releasedatumet, sedan typ 20 posters som bara ger en liten inblick i hur karaktärerna kommer se ut, följa upp det med helbilder och en djupgående artikel, och avsluta det hela med en teasertrailer under Super Bowl är baske mig inte dåligt. Well played, PR-tomtar på Amazon. Well played. 

För att återgå till serien då, så fick vi en hel del intressant information. Serien verkar ha en yngre Galadriel (spelad av Morfydd Clark) som huvudfigur, men samtidigt vara väldigt mycket av en ensemble, med ett flertal storylines som går parallellt med varandra, lite som i Game of Thrones. Där slutar dock likheterna, för en annan sak vi fick veta var att The Rings of Power kommer ha ungefär samma åldersgräns som Peter Jacksons Ringen-trilogi. Det betyder inget grovt våld och inget/väldigt lite naket och sex. Helt rätt beslut, säger jag. Tolkien är inte Martin, och Middle-Earth är inte Westeros. Det är skönt att höra att serieskaparna förstår och respekterar det. 

Galadriel är för övrigt inte heller den enda karaktären som återvänder i ny tappning i The Rings of Power. Robert Aramayo, som spelade en ung Ned Stark i Game of Thrones har fått rollen som Elrond, som i Jacksons filmer spelades av Hugo Weaving. Jag är inte helt såld på Elronds look, eller Aramayo som honom, men jag hoppas att serien bevisar att jag har fel. Även Celebrimbor, alvsmeden som skapade ringarna, och Isildur, mannen som tog Ringen från Sauron, kommer att dyka upp i serien, spelade av Charles Edwards respektive Maxim Baldry. Serien har en hel uppsjö av originalkaraktärer också, varav vilka Harbrand (Charlie Vickers) verkar vara central.

Sen har vi ju bilderna som släpptes. Jag känner att de överlag är godkända, och några (exempelvis Durin IV) ser grymma ut. Galadriels rustning har jag sett diskuteras online, och oberoende av huruvida hon bör ha rustning eller ej, så tycker jag att designen fungerar. Vad jag kanske inte är lika såld på är som sagt då Elrond, och även de två män som verkar ha trävingar på ryggen. De ser typ ut som en blandning mellan Maester Pycelle och Illidan Stormrage, och ger väldigt udda vibbar. 

Överlag är jag fortfarande positivt inställd till The Rings of Power, och är väldigt spänd på både trailern vid Super Bowl, och framförallt premiären den 2a september. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...