fredag 18 februari 2022

Melodifestivalens debutantvecka?

 

Melodifestivalen 2022 är redan inne på sin tredje vecka, och därmed den näst sista deltävlingen. Än så länge upplever jag att låtarna är svagare än vanligt. Jag gillar många av dem, men hittils har det inte varit en enda "wow"-låt. Men det kanske kommer. Anders Bagges låt den här veckan verkar stark, och nästa vecka har vi Anna Bergendahl, Lillasyster och Klara Hammarström. Hoppet lever. 

Men, tillbaka till morgondagens tävling! Jag har, som vanligt, lyssnat och tittat på det SVT släppt från helgens låtar, och tänker försöka mig på att tippa. Deltävling 3 känns lättare att tippa än 1 eller 2, så förhoppningsvis får jag fler rätt. Mina gissningar:

Direkt till final går Anders Bagge. Som sagt tycker jag att hans låt verkar vara ganska överlägset starkast den här deltävlingen, och kanske rentav det bästa vi hört hittills i årets Mello. Bagge är en stark sångare, och hans låt "Bigger Than The Universe" låter honom visa upp det, och känns dessutom storslagen och maffig. Utöver det så har Bagge även en etablerad fanbase, och låten kan nog ha en ganska bred appeal, vilket är en stor fördel då SVTs system bygger på att knipa så många åldersgrupper som möjligt. 

Vem får då hänga på Anders Bagge direkt till Friends? Tidigare hade jag tippat på Cazzi Opeia, som har stora framgångar som låtskrivare bakom sig, och därmed kändes som en given finalist. Men hennes låt känns inte stark nog, och ger lite vibbar av Margarets "Tempo" från 2019, som skrällde sig ner till en femteplats och därmed föll ur tävlingen direkt. Riktigt så illa går det nog inte för Cazzi Opeia, särskilt inte i veckans startfält. Jag gissar på en semifinalplats för henne. Istället gissar jag att Lancelot går till final. Hans låt känns väldigt mycket Håkan Hellström, vilket aldrig är fel om man vill bli populär i Sverige. Det är kanske inte riktigt min typ av musik, men många älskar det. Texten verkar dessutom välskriven, och Lancelot har utseendet med sig också. Tror det här kommer bli veckans "skräll". 

Då har vi tippat båda finalisterna (Bagge och Lancelot) samt ena semifinalisten (Cazzi Opeia). Alla tre är debutanter i Mello. Men den andra semifinalisten (enligt min tippning) är allt annat än en debutant. Jag gissar att Linda Bengtzing går vidare till semin. Hon har en ganska stark låt som både är bred nog för att fånga ganska många röster, och även är det mest schlagerdoftande bidraget den här veckan. 

Sedan har vi då de tre sistaplaceringarna. Jag tror att Lisa Miskovsky kommer landa på en av dem. Hennes låt känns rätt seg, och är direkt efter Lancelot, som också har en seg (men bättre) låt. Hon skulle kunna dra till sig lite röster från äldre åldersgrupper, eller tunnelbanefantaster, men jag tror inte det kommer räcka. Tribe Friday känns väldigt nischade. Den grupp som gillar punk-pop eller vad det de gör nu ska kallas kommer säkert bli glada, men jag tror inte att den är överdrivet stor. Och sedan har vi Faith Kakembo, som förtjänar att gå vidare men har en låt som jag inte tror räcker. Nu sade jag iochförsig samma sak om John Lundvik förra veckan, och tji vad fel jag hade. Men ballader är svåra att ta sig vidare med, och jag tror att Faith kommer konkurreras ut av Lancelot när det gäller det finstämda och Bagge när det gäller det pampiga. 

Det är alltså min tippning! Anders Bagge och Lancelot till final, Cazzi Opeia och Linda Bengtzing till semin, Lisa Miskovsky, Tribe Friday och Faith Kakembo utslagna. Imorgonkväll får vi se exakt hur fel jag har...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...