fredag 25 februari 2022

Varför har SVT lagt alla årets starkaste bidrag i samma deltävling?

 

Hittills har jag inte varit allt för imponerad av årets Melodifestivalbidrag. De flesta låtarna är visserligen helt okej, många är bra, men det har varit väldigt få, egentligen ingen, bortsett från möjligen Anders Bagge och kanske Alvaro Estrella, som jag känt mig direkt superimponerad av. Därför är det både superkul och rätt segt att tjuvlyssna och smygtitta på årets sista sju bidrag. Superkul för att här är de äntligen: samtliga låter bra, och åtminstone fyra är jag sådär superimponerad av. Men samtidigt är det segt, för det känns som att varenda låt i en rättvis värld förtjänar att gå vidare, och förmodligen hade gjort det, om SVT inte dunkat samman allesammans i samma deltävling. Hur Karin Gunnarsson och resten av SVT tänkt här är en gåta. Men, men, shit happens, och det viktigaste är ju ändå att vi äntligen får en drös riktigt bra låtar. Så låt oss börja tippa!

På grund av det jag skrev ovan, om att alla är värda minst semifinal, så är den här veckan extra svårtippad. Fullt möjligt att jag får alla fel den här gången. Men till final så gissar jag först och främst på Angelino. Det känns som en perfekt modern midtempopopballad som svenskar brukar älska i sammanhanget Melodifestivalen (men inte annars, det är rätt underligt). För mig personligen är det här en av deltävlingens svagare låtar, baserat på vad jag hört, men det är typiskt Sverige att rösta den till final, så dit lär den gå, tillsammans med Klara Hammarström. Hon har positionerats som veckans huvudnummer, och låten lever upp till det. Det är snygg, välskriven EDM-pop, och i mina öron en av årets bästa låtar.

Sen är det då semin. Här satsar jag först och främst på Anna Bergendahl. Hon kan mycket väl gå direkt till final, men jag satsar på en omväg via semin. Hennes låt, Higher Power, tycker jag låter som den starkaste hon någonsin tävlat med, och det säger inte lite. Men just för att jag är så imponerad av den så lär resten av Sverige inte vara det. Vi tycker olika rätt ofta, jag och resten av befolkningen. Min andra semitippning blir MEDINA. Det är jättesvårt, för alla i den här deltävlingen känns som potentiella kandidater. Men jag tror ändå att MEDINA kommer ha en tydlig edge i att de ställer upp med en regelrätt partylåt i Samir & Viktor stuk, som dessutom är genuint svinbra. Ingen annan i det här startfältet fyller just den nischen (nischen pratylåt då alltså, inte nischen genuint svinbra, den fylls av typ hela startfältet). 

Då återstår de tre sistaplaceringarna, och vem som än hamnar här förtjänar det verkligen inte. Men jag tippar dit Lillasyster. De hade garanterat gått vidare i vilken annan deltävling som helst i år, och deras låt är super, så jag hoppas verkligen att de kan klämma sig vidare här också. Tenori känns som deltävlingens osäkraste kort. De är nya, och det var ett tag sedan vi körde operaschlager i Mello. Det här kan flyga eller falla, och på grund av resten av startfältets styrka tippar jag på falla. Men även detta är ett starkt bidrag. Sedan har vi då Malin Christin. Hennes lite lugnare låt på svenska om ett uppbrutet förhållande skulle mycket väl kunna göra en Clara Klingenström och beröra många, och då gå vidare. Det är svårt att säga baserat endast på cirkus en minut av låten. Men risken finns att hon drunknar bland alla andra pampiga dunderbidrag, även om hon definitivt förtjänar bättre. 

Dåså, Angelino och Hammarström till final, MEDINA och Bergendahl till final via semin (tvivlar starkt på att semifinalisterna från den här deltävlingen kommer åka ut i semin), och resten åker ut tack vare SVTs obegripliga startordning. Det var allt om Mello för ikväll, imorgon återkommer jag för utvärdering. 

Justja, Ryssland har blivit portade från Eurovision också. Trist för det ryska folket, men rätt beslut av EBU. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...