fredag 25 mars 2022

Snarket i Stjärnsjön

Idag började jag (äntligen) på något jag borde gjort redan 2020. Klippa mig och skaffa ett jobb kanske någon tänker, men nä, inte det. Viktigare än så: jag började läsa Christopher Paolinis To Sleep in a Sea of Stars, eller, i min egen fristående översättning: Snarket i Stjärnsjön. Den släpptes 2020, men just då var jag inte jättetaggad på den. Kanske för att jag inte läser sci-fi i någon hög grad, utan ofta håller mig till fantasy. Men nu, två år senare, så har det blivit dags. Jag har kommit hundra sidor in (av typ 800, Paolini kan, precis som Brandon Sanderson, inte skriva korta böcker). Och boken är bra. Känns väldigt lite som Eragon-böckerna, som ju är Paolinis "claim to fame". Jag läste allesammans när jag var yngre, och gillade dem, och även om jag läst mycket bättre fantasy sedan dess så uppskattar jag dem fortfarande. Men oj vad Paolini har utvecklats som författare sedan dess! To Sleep in a Sea of Stars/Snarket i Stjärnsjön ligger på en annan nivå, både vad gäller berättande och vad gäller åldersgräns. Visst, Eragon var brutal och våldsam, emellanåt på närmast överdrivet vis (vem minns inte när Arya nästan sliter av sin egen hand, eller alla de tusentals olika groteska skador Roran lyckas drabba sig själv med?), men To Sleep in a Sea of Stars är inte bara gory, utan har dessutom en helt annan atmosfär som gör att den känns vuxen. Såhär: man skulle lätt kunna kapa det överdrivna våldet ur eventuella framtida filmatiseringar av Eragon. Man gjorde det utan problem i det annars problemtyngda haveriet till filmadaption från 2006. Att göra det med Snarket i Stjärnsjön skulle dock inte fungera, lika lite som man skulle kunna ta ringen ur Sagan om Ringen. Hundra sidor in så känns boken som en korsning mellan Venom och Alien, vilket inte är dåliga influenser för en sci-fi-story, och då har det hela ändå bara börjat. Paolini har lanserat To Sleep in a Sea of Stars som en första del i "the Fractalverse", en ny setting för framtida icke-Eragon-böcker. Och fortsätter Paolini såhär så kan han tryggt sikta mot stjärnorna.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...