fredag 25 mars 2022

Fattar inte hatet mot Andromeda

 

Jag pröjsade Mass Effect: Andromeda för cirkus 50kr på Steam för ett par månader sedan, och baserat på en kostnad-nöjesgradering så är det ett av de bästa spelköp jag gjort. Jag har roat mig i cirka 30 timmar med det, och har inte ens gjort klart huvudstoryn ännu (jag har gjort väldigt många sidequests). Erkänner villigt att jag aldrig rört något med Mass Effect-loggan på innan Andromeda, men trots det så har jag svårt att greppa varför spelet sågats så totalt. Actionbitarna är underhållande, vapenarsenalen varierad, karaktärerna lättgillade, röstskådespeleriet starkt och sidouppdragen många och roliga. Visst, efter de första uppdragen är storyn kanske något linjär, men nöjet och spänningen i att upptäcka en mystisk galax för att ge hopp åt vår civilisation är stort. Det första uppdraget, på Habitat 7 är oerhört välgjort. 

Så jag fattar kort sagt inte hatet mot Andromeda. Jag förstår att det kanske har för få likheter med den hyllade originaltrilogin, som dessutom lär vara oerhört svår att leva upp till om ens hälften av vad jag hört om den stämmer, och jag har full respekt för de som ansåg att spelet var för buggigt på releasedagen. Men nu, sex år efter att det först släpptes, så är Mass Effect: Andromeda verkligen inget dåligt spel, särskilt inte med tanke på den närmast skamlöst låga prislappen, och det faktum att Natalie Dormer gör rösten till en rymdsmurf-doktor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...