måndag 4 april 2022

Sony kan inte göra superhjältefilm för fem öre


 Jared Letos Marvelfilm Morbius har nu äntligen haft premiär (jag har inte sett den, och lär inte göra det heller förrän den landar på Netflix eller dylik streamingtjänst), efter en rad förseningar som får releasedebaclet kring New Mutants att se rätt chill ut i jämförelse. Likheterna mellan de två filmerna slutar dock inte vid schemastrul, utan går även att finna i mottagande: Morbius blir grovsågad av mer eller mindre varenda kritiker med tillgång till ett tangentbord. Publikmottagandet verkar något mer positivt, men inte mycket. Filmens Cinemascore är nere i källaren jämfört med de flesta andra superhjältefilmers.

Vad beror då detta på? Det är svårt att säga, filmskapande är ingen exakt vetenskap, men jag skyller mer än gärna på Sony, som absolut inte kan göra superhjältefilm. De har lyckats krångla till Spider-Man i två omgångar innan Kevin Feige tack och lov fick kliva in och rädda upp det hela via MCU. Sonys Venomfilmer har väl också varit högst blandade kompotter, som jag förvisso inte sett (jag kände att trailersarna räckte gott och väl), men läst sågningar av. Och nu kommer då Morbius, och blir ytterligare en i raden av sågade Sonyfilmer. 

Ett problem som jag tror att Sony har, och som fått mig att inte se varken Venom eller Morbius, är att man gör allt så fruktansvärt mörkt. Och nu menar jag inte mörkt som i att storyn är mörk, det har jag inga problem med. Snarare att det känns som att det ligger en tråkig och dystert mörk estetik över filmerna. Det finns ingenting stilistiskt snyggt i det hela som i exempelvis Zack Snyders produktioner, eller Matt Reeves The Batman, utan allt är bara deppsvart. Inte heller hjälper det att CGIn känns tveksam, både när det kommer till Jared Letos vampyrförvandling (snubben ser ju ut som en vampyr till vardags, varför behöver man ens effekter då?) och Tom Hardys udda Venom-gegga som jag vill minnas faktiskt kändes rimligare i Sam Raimis Spider-Man 3. Inte heller verkar man, av recensionerna att döma, vara intresserad av att utveckla karaktärer bortom huvudrollerna, vilket inte är jättelyckat om man vill intressera publiken för ett långlivat och brett filmuniverse a la MCU. 

Det kan såklart också vara så att ingenting jag säger här stämmer, och att Sonys superhjältefilmer suger av helt andra skäl. Men vad det än är så är det iallafall tydligt att Sony absolut inte kan få ihop superhjälteprojekt av samma kvalitet som Disney eller Warner Bros. Och det är ett orosmoln inför framtida projekt, som kommande Madame Web. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...