torsdag 26 maj 2022

Aloy hänger med Geralt och Kratos bor hos Bezos


 MovieZine rapporterar att serie-rättigheterna till spelserien Horizon införskaffats av Netflix, som väl antagligen därmed tänker göra en live-action-adaption. Det låter superkul, tycker jag. Jag har bara spelat Horizon: Zero Dawn (Forbidden West ligger på listan över spel jag definitivt vill ge mig på snarast möjligt), men jag tyckte att världen som Guerilla Games byggde, med robotdinosaurier som jagar, och emellanåt även jagas av människor, är gräsligt cool. Protagonisten Aloy är dessutom en av mina favoritkaraktärer från spelvärlden. Hon är typ en mix mellan Ygritte och Paul Atreides, och fungerar fantastiskt bra. Det kan bli en dunderbra tv-serie helt enkelt. Lär dock krävas en hygglig budget, men om Netflix nu införskaffat rättigheterna antar jag att det är en satsning de är villiga att göra. Deras hypade adaption av ikoniska animen Cowboy Bebop gick trots allt käpprätt åt skogen, och Stranger Things börjar närma sig sitt slut. Netflix inser nog att Geralt av Rivia och hans Witcher-kompisar inte kan bära storbudget-delen av Netflix ensamma, inte när Amazon och Disney spottar ur sig nördserier med budget nog att köpa Oregon för stup i kvarten. Kan Horizon bli en ny superhit (vilket Netflix onekligen behöver)? Tiden får utvisa det, men jag tror definitivt att potentialen finns. 

I MovieZine-artikeln nämns också att två andra spelserier ska göras om till TV. Dels så har Amazon köpt rättigheterna till att adaptera God of War, och dels så har ospecificerad streamingtjänst av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att göra serie av racingfranchisen Gran Turismo. Att Jeff Bezos köper God of War begriper jag: det känns som ett säkert kort i samma arena som The Witcher, och dessutom har Kratos samma frisyr (eller snarare brist på frisyr) som Bezos själv. Men att någon bränt pengar på att ta Gran Turismo till streaming är obegripligt. Vill man göra en serie om bilar behöver man väl inte spendera dyra licenspengar på Gran Turismo? Då kan man lika gärna köpa rättigheterna till Farming Simulator, eller nåt. Men å andra sidan så har det ju gjorts en Emoji-film, så en Gran Turismo-serie är väl på sätt och vis ganska väntat...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...