fredag 10 juni 2022

Obi-Heist Kenobi

 

Spoilers för avsnitt 4 av Obi-Wan Kenobi!

I onsdags bjöd Disney på dubbelt nörderi. Avsnitt fyra av Obi-Wan Kenobi och premiäravsnittet för Ms Marvel. Huruvida det var smart att låta två dyra produktioner konkurrera med varandra överlåter jag åt Disneys marknadsanalytiker. Mitt jobb är istället att konsumera, reflektera och kommentera. Först ut är Obi-Wan Kenobi, som jag faktiskt såg på releasedagen (Ms Marvel såg jag igår). 

Kenobis fjärde avsnitt tar vid ungefär där det tredje slutade, och efter en föredömligt kort vistelse i en bactatank (Boba Fett, take notes) så ger sig Obi-Wan och hans nya bästis Tala ut för att rädda Leia från Fortress Inquisitorius, dit Reva förde henne i slutet av avsnitt 3. Det hela blir lite av en försimplad heiststory, med Kenobi som smyger genom korridorer guidad via mikrofon av Tala som infiltrerat fästningens kommandocentral. Indira Varma får verkligen visa hur grym hon är som skådespelerska, och får mig som tittare att känna samma rädsla och nervositet som Tala gör. Riktigt bra jobbat från henne. Även det faktum att Obi-Wan hittar ett obehagligt muséum över döda jediriddare (och tillochmed en youngling) i inkvisitionens källare höjer den läbbiga stämningen (RIP Tera Sinube).

Efter några om och men så lyckas Obi-Wan rädda Leia, och de två plus Tala flyr från fästningen, ovetandes om att Reva varit förutseende nog att placera en spårsändare i Lola, Leias lilla droid. Så i nästa avsnitt lär vi få se ett överraskningsanfall från Vader och hans inkvisition, just när Obi-Wan tror att hans uppdrag nått sitt slut. Typiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...