onsdag 20 juli 2022

Fem MCU-karaktärer som INTE behöver en spinoff


 Marvel Cinematic Universe breddar sig ständigt. Filmer och tv-serier släpps i rasande fart, och högsta hönset Kevin Feige verkar inte planera på att sakta ner. Det är helt okej för mig, sålänge kvalitén inte dippar och storyn fortsätter vara lika bra och sammanhängande som den var i fas 1-3. Men allt och alla behöver inte en spinoff, och vissa karaktärer varken kan eller bör bära en egen story. Nu när Comic-Con i San Diego är runt hörnet, och nya projekt förmodligen kommer börja visas upp, så tänker jag ta tillfället i akt och gå igenom fem karaktärer som INTE bör få en egen film/tv-serie. Listan är utan inbördes ordning:

1. Korg

Korg, som spelas av Taika Waititi, debuterade i Thor: Ragnarok och fungerar som comic-relief och BFF åt Thor. Han är, som det mesta signerat Taika Waititi, oerhört rolig, men fungerar också bäst i begränsade mängder. Humorn med honom kommer ofta från hans udda observationer, ständigt avslappnade förhållande till tillvaron, och kontrasten mellan hans utseende och hans röst. Alla är roliga, men det är också det Korg är: rolig. Han är skolboksexemplet på en comic-relief-figur, och varken har eller behöver en egen story. Som alla andra comic-relief-karaktärer fungerar han tvärtom bättre som sidekick, och det är i den rollen han bör stanna. Dessutom så behöver Taika Waititi, som redan har Star Wars, Thor-filmerna, Our Flag Means Death och diverse egna indieprojekt på schemat, knappast mer att göra. 

2. Rocket Raccoon

Jag älskar Rocket. Han är en av mina favoritkaraktärer i MCU, och hans story såhär långt är underbar. Men med det sagt så tvivlar jag på att han kan bära ett soloprojekt. Rocket fungerar så bra som han gör för att han är en del av en ensemble. Rollen som titelkaraktär känns inte som något för honom, särskilt med tanke på att serietidningsäventyren med bara honom och Groot känns högst udda, på ett dåligt vis. Låt honom stanna i team-up-projekten. 

3. Valkyrie

Valkyrie har potential att bära ett soloprojekt, det erkänner jag. Men här är det bara jag som rent subjektivt inte är särskilt taggad på henne. Dels är jag inget jättefan av Tessa Thompson, och dels så är Valkyrie en hyfsat platt figur som jag bara inte har särskilt stort intresse för. 

4. Hank Pym

Här har vi återigen en mer subjektiv uppfattning, för på pappret kan Hank Pym absolut bära upp en film eller TV-serie: karaktären har gott om historia, gott om konflikter, och Michael Douglas är en utmärkt skådespelare. Men med det sagt så känns Hank Pyms äventyr som Ant-Man under Kalla Kriget (för det är det uppenbara storyupplägget) mer som en bra backstory än något som MCU, som redan är rätt spretigt, bör lägga ner tid och pengar på. Hank fungerar bra som en mentor och birollsfigur i Ant-Man-filmerna, och det känns egentligen inte som att det finns ett behov av att göra mer än så med honom. 

5. Bruce Banner/The Hulk

Här har vi väl den riktigt kontroversiella uppfattningen, men jag är rätt otaggad på soloprojekt med Hulken. Visst, Mark Ruffalo förtjänar väl inte att vara den ende av de ursprungliga sex Avengers-hjältarna som inte har varit titelkaraktär i ett eget projekt, men samtidigt så har jag svårt att intressera mig särskilt mycket för Hulken. Han har aldrig varit en karaktär som appellerar till mig, och jag är inte heller överförtjust i Mark Ruffalos rolltolkning, särskilt inte efter att ha sett Troy Bakers utmärkta tolkning i The Avengers-spelet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...