fredag 21 januari 2022

Underskattad Skådis: Richard Dormer

 




Tänkte skriva en liten serie texter om diverse skådespelare jag anser är underskattade. Folk som är riktigt bra, och förtjänar mer cred för sitt arbete helt enkelt. Först ut kör jag Richard Dormer, en brittisk skådespelare som förmodligen är mest känd för sin roll som Beric Dondarrion i Game of Thrones. I närtid har han också varit med i tv-serien Fortitude och BBCs smärre katastrofserie The Watch, som finns på min watchlist (pun intended). 

Dormer är hursom en grym skådespelare, vilket han visar med all önskvärd tydlighet i Game of Thrones. Beric hade kunnat bli en ganska enkel figur, mer en gimmick än en karaktär: brinnande svärd, återuppståndelse, ögonlapp, go! Men Dormers sätt att porträttera Beric som en å ena sidan trasig, trött och förvirrad man och å andra sidan troende, hoppfull och godhjärtad ger karaktären otroligt mycket nyans, och gör honom (i mitt tycke) till en av de bästa karaktärerna i Game of Thrones, trots att han är med rätt lite i förhållande till hur lång serien är. Hans förmåga att gå långt åt andra hållet och göra en betydligt mer komisk figur i The Watch stärker min bild av honom som en mångsidig skådespelare, och förhoppningsvis så får han både större roller och mer uppmärksamhet för sitt utmärkta arbete. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...