fredag 4 februari 2022

Jag tror att Robin går till final igen...

 

Om mindre än 24 timmar går Melodifestivalen 2022s första deltävling äntligen av stapeln, och jag tänker tippa lite. Det är visserligen rätt svårt iochmed att jag bara sett de 30-sekundersklipp samt hört de 1-minutersnuttar som SVT släppt från varje bidrag i förväg, men jag tänker ändå försöka. 

Till final tippar jag Robin Bengtsson. Det brukar ju sluta så. Snubben har varit med tre gånger tidigare, och gått direkt till final varje gång. Han prenumerar på vinster i deltävlingar, lite som Meryl Streep i Oscarssäsong. Dessutom verkar låten ganska stark, en typisk "jag kommer på sjunde plats i finalen"-låt. Jag gissar också att Bengtsson får sällskap i finalen av Omar Rudberg, som dels tävlar med vad som ser ut att vara en stark låt, både när det kommer till musik och framträdande. Påminner lite om det Anton Ewald gjorde förra året, och det gick ju jättebra. Dessutom har Omar en hängiven fanbase efter sin skådespelarinsats i Young Royals, vilket innebär att han förmodligen skulle kunna ställa upp med en låt om T-Röd och gå till final. 

Andra Chansen är ju numera död, men istället har man infört en semifinal, som i allt väsentligt fyller samma funktion, och dit går de som kommer trea respektive fyra i deltävlingarna. Den här veckan tippar jag på att Theoz och Malou Prytz tar de platserna. Theoz låt känns precis rätt i tiden på många vis, då både låtar på svenska och dansvänliga trudelutter till TikTok är mer hype än någonsin. Mello brukar varje år ha någon som går till Andra Chansen och sedan tuffar på superbra på grund av all extra exponering. Jag blir inte förvånad om det är det Theoz kommer göra i år. Malou Prytz ställer även hon upp med en hyfsat speedad låt som doftar extremt mycket Ace Wilder (och Wilder har ju varit med och skrivit, så det är nog inte så konstigt). Att ha Ace Wilder-låtar brukar fungera bra för Ace Wilder, och jag ser inte varför det inte skulle funka för Malou. 

Då återstår de tre sistaplatserna, och här tippar jag då in återstående tre tävlande. Shirley Clamp ställer upp med vad som verkar vara årets sega ballad. Ballader bygger visserligen väldigt mycket på uppbyggnad, och är därmed extra svåra att bedöma innan man hört hela, men det här luktar alldeles för dämpat och alldeles för tråkigt för att gå vidare. Synd, för Shirley själv verkar verkligen gilla att vara med. Sedan har vi Cornelia Jakobs, som ställer upp med en modern Billie Eilish-lutande låt, som definitivt skulle kunna skrälla och gå bra. Samtidigt så brukar den typen av låtar oftast inte skrälla, och inte gå bra, oavsett om det är välförtjänt eller inte. Fråga bara Dotter. Och så har vi till sist Danne Stråhed, som ställer upp med skånsk reggae-dansbandslåt. Bara en sån sak. Men den verkar lite för allvarlig, lite för intetsägande, för att gå hela vägen, särskilt i ett startfält där du har tre bidrag som definitivt inte är intetsägande, plus Robin Bengtsson. 

Så, det är min tippning. Imorgon smäller det, och då får vi se hur många fel jag har. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...