söndag 27 februari 2022

Rätt låtar gick vidare (för en gångs skull)


 Lite ironiskt är det ju onekligen, att jag fick fler rätt i den deltävling jag tyckte verkade svårast att tippa än i någon av de andra. Klara Hammarström gick direkt till final som tippat, med vad jag anser är årets bästa låt. "Run to the Hills" är suverän på alla vis, och jag gillar fantasy-touchen i Klaras framträdande. Den andra finalisten var något överraskande MEDINA, men inte mig emot. "In i dimman" var en oväntat stark låt. Som om någon tagit Samir och Viktor och gjort det genuint bra. Blandningen mellan marschmusik, partytutor och någon form av rysk-folkkänsla var verkligen inte fel. 

I Andra Chansen fick jag också ett rätt och ett fel. Jag hade tippat dit Anna Bergendahl, och så blev det också. Även hon hade en fantastisk låt, och om hon inte kvalar vidare till finalen nästa vecka så är det något allvarligt fel på den svenska folkviljan. Lillasyster landade också i Andra Chansen, vilket bröt mot min tippning, men även där var låten stark.

Bland de tre utslagna fick jag två av tre rätt. Tenori och Malin Christin rök (orättvist, särskilt i Malins fall, hon hade förhoppningsvis gått vidare i något av årets andra startfält). Den tredje utslagne var Angelino, vilket överraskade. Trodde att Sverige skulle tända på den låten, men så var det inte. 

Jag är hursomhelst nöjd med resultatet, även om jag står fast vid att årets startordning borde justerats mer, så att spridningen mellan finallåtarna blir jämnare. I övrigt var showen helt okej. Öppningsnumret var förvisso en katastrof av sällan skådat slag, men sedan tog det sig, och de andra mellanakterna var rätt roliga. Nästa lördag blir det säsongens näst sista avsnitt, och då får Theoz, Danne Stråhed, Tone Sekelius, Anna Bergendahl, Lisa Miskovsky, Alvaro Estrella, Cazzi Opeia och Lillasyster göra upp om de sista finalbiljetterna. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...