torsdag 31 mars 2022

USA borde kunna skrapa ihop bättre låtar än såhär...


 Avsnitt två av American Song Contest sändes i måndags i USA, och landade på SVT igårkväll. Jag kikade på det imorse, och det led av typ exakt samma problem som avsnitt 1. Främst av dessa är att musiken överlag är lätt blek. At best känns det som Andra Chansen-material för Mello, at worst är det riktigt dåligt, och ofta är det bara lättglömt och oinspirerande. Inte aktivt dåligt, men inte bra heller. USA borde kunna bättre, med tanke på hur många potentiella låtskrivare och artister som finns där. 

Bäst var iallafall Enisa från New York (på bilden ovan), som hade en rätt catchy poplåt (Green Lights), och tillsammans med AleXa från första veckan definitivt har tävlingens bästa bidrag hittills. Jag tror att hon kan vara en stark kandidat för att trollas vidare medelst folkröster. Vann via juryn gjorde Kentuckys Jordan Smith (ej att förväxla med Vikings-skådisen Jordan Patrick Smith) med sin låt "Sparrows". Avsnittet inleddes även med en recap av första veckans låtar, och offentliggörandet av folkets röster i en väldigt Melloliknande process. Första veckans artister (minus juryvinnaren Hueston från Rhode Island) satt i green-room, och utav dem skickades AleXa (Oklahoma), Christian Pagan (Puerto Rico) och Michael Bolton (Connecticut) vidare. Den biten borde egentligen ha varit med i förra veckans program, och gör bara ASCs struktur ännu skummare än den redan är. Varje avsnitt slutar i ett anti-klimax och inleds med förra veckans klimax, vilket blir minst sagt udda, och inte heller ger mycket spotlight för vinnarna. 

Vilka hoppas jag då få se gå vidare från deltävling 2? Well, Enisa då, som sagt, som hade kvällens bästa låt. Sedan hade det varit kul att se Jonah Hill från Montana gå vidare, om så bara för att tävlingen ju måste skicka vidare någon countrylåt, och snubben verkade vara en go gubbe. Slutligen röstar jag på... asså jag vet knappt. King Kyote från Maine kanske? Han har ett fett skägg, och låten var lite stämningsfull. Vi får se nästa vecka, antar jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...