tisdag 8 februari 2022

Oscarsnomineringarna 2022


 Oscarsnomineringarna har nu tillkännagivits, och de är ungefär lika förutsägbart dramasnobbiga som de brukar vara. Det är min ärliga uppfattning att åtminstone The Suicide Squad, och kanske även Eternals, borde vara uppe för bästa film. Suicide Squad ska definitivt ha nomineringar för effekter och kostym också, och manus. Om Don't Look Up fick för både bästa film och bästa manus ska Suicide Squad definitivt ha det också. 

Men om vi skiter i det uppenbara (Oscarsakademien är alldeles för snobbiga för att nominera Suicide Squad) så är det väl en smula överraskande att Lady Gaga går utan en nominering för House of Gucci (det trodde jag skulle vara givet). Jared Leto fick ingen heller, men kan ju glädja sig åt Razzienomineringen som trillade in igår istället. Och Meryl Streep brukar ju få en nominering oavsett hon varit med i en film under året eller inte, så att hon blev utan för Don't Look Up var också överraskande. 

Som vanligt har jag ju sett alldeles för få av de stora Oscarsfilmerna (endast Power of the Dog, Dune och Don't Look Up utav de som nominerats för Bästa Film), så jag kan inte uttala mig säkert, men utifrån de tre jag sett så är Dune helt klart den värdigaste vinnaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...