lördag 5 februari 2022

Robin gick till final igen...

 


Jag hade rätt! Robin Bengtsson gick till final för fjärde gången, och det är han värd. På något vis har han kanske blivit lite av en posterboy för Melodifestivalen som mellanmjölkig popfest, men han är duktig på det han gör, och hans rutin märks när han är på scen. Innocent Love är inte den bästa låten han tävlat med, men inte den sämsta heller. Och direkt till final för fjärde gången av fyra möjliga är inget att skratta åt. Robin Bengtsson gillar Melodifestivalen, och Melodifestivalen gillar helt klart Robin Bengtsson. 

Bortsett från Robin missade jag dock i min tippning. Jag gissade ju på Theoz och Malou Prytz till semifinal, och tji fick jag. Visst, Theoz gick till semin, så lite rätt blev det ju, men Malou Prytz kom allra sist, och jag kan ändå tycka att hon förtjänade ett bättre öde, åtminstone en plats i semin. Visst, Bananas var den svagaste låten hon tävlat med, men den var inte dålig. Den andra semifinalplatsen gick istället, något otippat, till Danne Stråhed, som verkade ta det hela med ro. Och visst, Hallaballoo var en charmig låt, och jag har inget emot att höra den i semin igen. 

Men den största chocken måste ju ändå vara Omar Rudberg. Han kom på en femteplats, och det tar honom ju inte någonannanstans än ut ur tävlingen. Precis som Malou förtjänade han ett bättre öde, men svenska folket tyckte uppenbarligen annorlunda. Jag kan tänka mig att det var Melodifestivalens poängsystem med åldersgrupper som fällde honom: förmodligen appellerar han väldigt starkt på en åldersgrupp, vilket ger ett underläge mot Robin Bengtsson, Cornelia Jakobs eller tillochmed Danne Stråhed. 

Cornelia Jakobs måste ju för övrigt ses som veckans genombrott/skräll. Det var definitivt förtjänt. Låten var bra, och det var hon också. Jag kan tänka mig att hennes låt kanske vunnit på att gå till semin och få släppas direkt, tror det är en sån som har potential att växa med fler spelningar. Men en finalplats ska hon ha. 

Nu börjar vi peppa för nästa vecka, då vi får se en ocean av veteraner: John Lundvik, Lisa Ajax och Liamoo kommer tävla. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...