lördag 12 februari 2022

Vad kan John Lundvik inte gå till final med?


 Det är väl den frågan Sverige får ställa sig efter kvällens deltävling i Melodifestivalen. Finns det en låt som John Lundvik skulle kunna ställa upp med i Mello och INTE gå till final med? För helt ärligt: det var ju inte Änglavakt, en av de tråkigaste ballader i Mellominne som svenska folket hjärtröstade direkt till Friends. Det var John Lundvik. Och den utklassning han utsatte resten av veckans artister (minus Liamoo) för i röstningsomgången var ju nästan parodiskt ospännande. SVTs nya röstredovisning hade ju premiär den här veckan, eftersom appen ställde till det i deltävling 1, och jag måste säga att spänningen var betydligt större med det gamla formatet. Nu kunde man förutse vem som skulle hamna på vilken plats, och det som var mest spännande var att se om det var Lisa Ajax och Niello eller Browsing Collection som skulle komma sist (det blev Lisa och Niello). 

På tal om Lisa & Niello så fick ju min tippning återigen blandade resultat. Jag underskattade helt uppenbart Lundviks förmåga att sjunga torkad vaniljyoghurt till final, och jag överskattade Lisa och Niellos låt ungefär lika mycket. Likaså missade jag på Alvaro Estrella: det blir fortsatt omväg via Semifinal/Andra Chansen för hans del, men jag tvivlar starkt på att han skulle misslyckas med att ta sig till finalen därifrån. Om han gör det så är det sjukt orättvist: Suave är på långa vägar den bästa låten han ställt upp med. 

Liamoo fick jag dock rätt på. Hans snygga blockbusternummer sjönk inte, utan blev etta i tävlingen, oklart med vilken marginal. Tone Sekelius gick också som jag trott, och hänger på Alvaro till semin. Slutligen hade jag även rätt angående Browsing Collection och Samira Manners. Det var ett tufft startfält, och bägge låtarna var värda mer, och jag ser gärna en återkomst i tävlingen för bägge, men särskilt Samira Manners, som sjöng grymt och verkade oerhört down-to-earth. Hon hade faktiskt varit värd en Cornelia-skräll. 

Men nu är det dags att blicka framåt mot deltävling 3 nästa vecka. Då blir det bland andra Cazzi Opeia, Linda Bengtzing och Anders Bagge av alla människor. Pepp på det.  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...