onsdag 16 mars 2022

Cornelia ska till Italien


 Old news vid det här laget (det är onsdag), men i lördags så vann Cornelia Jakobs Melodifestivalen 2022. Välförtjänt, ska tilläggas, och ett bra val från vår sida. Jag tror att hon kommer gå betydligt bättre i Turin än vad Anders Bagge hade gjort. Tiden då man Europa appellerades av endast häftiga, välgjorda nummer är förbi, särskilt om de skickas av Sverige. Cornelia Jakobs skiljer sig från det vi brukar skicka, och det tror jag är bra. 

Dessutom så hade jag ju för en gångs skull rätt i min tippning. Jag gissade att Cornelia skulle vinna tack vare höga poäng från folk och jury, och att Bagge skulle sänkas av juryn, vilket var exakt vad som hände. Mitt enda misstag var att tro att Klara Hammarström skulle vara i hälarna på dem, vilket hon aldrig var. Hon sänktes ännu mer av juryn än vad Bagge gjorde, och fick bara en delad tredjeplats på folkrankingen, vilket slutade med en sjätteplats för henne. Istället var så tog Medina tredjeplatsen (överraskande men kul!), Liamoo landade som nummer fyra, och Tone Sekelius rundade ut topp fem. Oförtjänt sist var Anna Bergendahl, som obegripligt nog knappt fick poäng alls av juryn. Hur de internationella bedömarna resonerar är ibland mer svårbegripligt än Teodiceproblemet. 

Tror jag då att Cornelia Jakobs kan vinna i Turin? Well, hon är inte chanslös, men det hade förvånat mig. Som det ser ut just nu hade jag satsat på Ukrainas KALUSH som segrare, med möjlig konkurrens från värdlandet själva. Men vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...