onsdag 16 mars 2022

Blir Miss Marvel en miss?


 Marvel och Disney har ju som bekant planerat en uppsjö av tv-serier med MCU-tema till Disney+. Vi har redan fått se Wanda Maximoff bilda imaginär familj, Loki förälska sig i sig själv och Hawkeye desperat försöka fira jul. Nu laddar Marvel upp för nästa våg, som inleds med Oscar Isaacs mörka Moon Knight om två veckor och tydligen följs upp med Ms Marvel i juni. 

Marvel släppte seriens första trailer igår och det ser... well, inget vidare ut, för att vara ärlig. Jag erkänner villigt att Ms Marvel är den serie jag på förhand varit minst taggad på. Jag har ingen relation till karaktären, och high-school-miljön är ingenting jag känner att superhjältegenren direkt behöver mer av, särskilt eftersom Spider-Man redan gjort det så bra som det går att göra. Men Kevin Feige (och många fans) känner annorlunda, så nykomlingen Iman Vellani har castats i titelrollen som Kamala Khan/Ms Marvel, och serien är inspelad och klar. Tyvärr så känns trailern mest som en uppsättning grejer man sett förr. En ung nörd som är mobbad får superkrafter och försöker lära sig hantera dem. Inte min favoritstory redan första gången jag hörde den, och i Ms Marvel verkar det (av den två minuter långa trailern att döma) dessutom göras rätt hafsigt. Mobbartjejen kändes som copy-pastead ur Mean Girls, och Kamalas monolog om att känna sig representerad var allt annat än subtil. 

Men å andra sidan var trailern bara två minuter, och Marvel klantar sig sällan. Oavsett vad så hoppas jag att arga Marvelfans som tycker att MCU är för politiskt bestämmer sig för att ge sig efter Iman Vellani på sociala medier. Sånt beteende är bara vidrigt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...