fredag 11 mars 2022

Vem vinner Mello 2022?

 

Årets sista Melodifestivalavsnitt närmar sig med stormsteg. Allt kan hände och allt kan vände, för för nu e det dags för finaaaaal, som Babben säger. Så vem vinner? Blir det Cornelia Jakobs, årets genombrott? Anders Bagge, hela Sveriges idol? Klara Hammarström, som klättrat uppåt i tävlingen lika stadigt som Bronn i Game of Thrones tar sig framåt i samhällshierarkin? Eller festar sig Medina till seger? Dags för säsongens sista tippning!

Till att börja med: jag har mer eller mindre haft konstant fel i mina gissningar den här säsongen, så den jag gissar som segrare kommer säkert komma sist, eller nåt. Men hursom, om jag måste gissa (och det vill jag ju!), så tror jag på Cornelia Jakobs. Hon lär bli en juryfavorit, och samlar även många röster från folket. Jag tippar förvisso att Anders Bagge tar hem den största summan telefonröster, men satsar på att Cornelia går så mycket bättre hos internationella juryn att hon går före och tar hem den eftertraktade sångfågeln. Utöver Cornelia och Bagge så tror jag att Klara Hammarström är den enda konkurrenten om segern. Det som talar för henne är att hon legat etta på Spotifys topplista i Sverige i cirkus två veckor vid det här laget, vilket innebär att många lyssnar på "Run to the Hills". Men det känns ändå som att det folkliga stödet för framförallt Anders Bagge är större, och Cornelia lär gå bättre med juryn. Klaras bästa chans att är att komma två hos bägge, och därmed få högre poäng totalt än Bagge eller Cornelia, men det är nog hyfsat osannolikt. Personligen kommer jag dock heja på henne.

Resten av startfältet då? De känns som utfyllnad, för att vara helt ärlig. Visst, Liamoo kommer säkert få höga poäng (en fjärdeplacering för honom hade inte överraskat).Tone Sekelius känns som årets framgångsrika Andra Chansen-låt (förlåt, semifinals-låt), och kan säkert nå topp 5. Medina har många spelningar på Spotify, men den typen av låt de gör flyger sällan med juryn. Robin Bengtsson har en bra låt, men det är ingen Mellovinnare. Faith Kakembo lär vara för nischad, och kanske även för lik förra årets vinnare, Tusse, även om likhet med föregående års vinnare inte hindrade svenska folket från att ge The Mamas sångfågeln 2020. På tal om The Mamas så gick ju John Lundvik obegripligt nog till final med sitt svulstiga sömnpiller "Änglavakt", men att han skulle gå och vinna med den är lika sannolikt som att Jimmie Åkesson skulle komma in och göra en mellanakt. Och sen har vi då resten av semigänget, Anna Bergendahl, Theoz och Cazzi Opeia. De lär inte vara med och slåss om segern, även om Bergendahl nog kan gå hem hos juryn. 

Sammanfattningsvis tror jag då att det är ett three-way-race vi kommer få se på lördag. Cornelia Jakobs vs Anders Bagge vs Klara Hammarström. Det bästa är väl att alla tre är riktigt starka bidrag, så oavsett vem som tar hem det så kommer jag känna mig rätt nöjd. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...