onsdag 18 maj 2022

Marvel + Mordo = Inte sant


 Spoilers för Doctor Strange in the Multiverse of Madness!

Jag nämnde mitt missnöje med Mordo i min recension av Doctor Strange in the Multiverse of Madness, men tänkte utveckla det lite. I min mening är Mordo nämligen en av de mest misskötta karaktärerna i MCU. Hans utveckling i första Doctor Strange är utmärkt: han går från hård men engagerad mentor till vapenbroder och slutligen fiende till Strange, och det fungerar utmärkt. Filmen slutar med att han ger sig ut på korståg för att utrota magiker, vilket man ju självklart förväntar sig att få se mer av i en framti... nähä, det fick vi inte. För sen kommer Infinity War och Endgame, och därefter Multiverse-storyn, och plötsligt finns det ingen synbar plats för gamle Mordo. Originalversionen av honom nämns, men dyker aldrig upp i Multiverse of Madness, fast rykten säger att en öppningsscen där han blir slaktad av Wanda kapades ur filmen. Om man gjorde det för att man inte ville inleda med Wanda eller för att man ville behålla Mordo är oklart.

Jag tycker dock att det är himla synd att han blivit sidelinead. Det är ju uppenbart att Marvel ursprungligen hade planer för Mordo: man castade Chiwetel Ejiofor i rollen, och den första Doctor Strange fungerade som en origin-story för hans skurkkarriär. Tanken kan inte ha varit att ignorera honom efter det. 

Inte blir det bättre av Multiverse of Madness ignorerar allt det som gjorde Mordo intressant i Doctor Strange. När Stephen pratar med Illuminati-Mordo så får han det att låta som att OG-Mordo drevs av själviskhet och avundsjuka, vilket förvisso är fallet i serietidningarna, men inte alls varit fallet i MCU. Filmen implicerar också att Illuminati-Mordo är en skitstövel. Med andra ord verkar man inte bara ha slängt Mordo åt sidan utan eventuellt också retconnat hans personlighet och motiv. Det är grymt trist, och jag hoppas verkligen att vi får se 616-Mordo snart igen, och att han då är sig lik. Den set-up han fick i Doctor Strange förtjänar att utvecklas till något. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Game of Thrones möter Walking Dead

 Okej, jag är medveten om att "Game of Thrones möter Walking Dead" inte alls är en korrekt beskrivning av The Last of Us , varken ...